Atas nama Yang Kasih, daku menulis. Selawat dan salam, buat kekasih.
Perempuan adalah sebuah semesta, yang lengkap dengan manifestasi dan misteri demi misteri. Melalui pengiktirafan awal ini, kita dengan rasminya meletakkan kecurigaan kepada batas pengetahuan kita tentang perempuan. Bukanlah bererti kita mencurigai kemampuan kita untuk mengenali perempuan. Hal ini kerana, perempuan memerlukan ‘bukan-perempuan’ untuk mengenalpasti dirinya itu benar perempuan. Seperti dirumuskan baik oleh Buber, “Through the Thou a person becomes I.” Terjemahannya, “Melalui si ‘Anda’, seseorang itu menjadi ‘Saya’.”
Namun, untuk pengetahuan tentang perempuan itu berhasil, maka perempuan haruslah berkata-kata dan memperkenalkan dirinya sendiri. Dan saya, selaku ‘bukan-perempuan’, tidak memiliki sebarang daya upaya melainkan mendengar dan mengiktiraf akan apa yang difahami perempuan sebagai dirinya sendiri. Sekiranya saya yang ‘bukan-perempuan’ ini ingin bercakap bagi pihak perempuan, samada ; saya memaksakan perempuan untuk tunduk di bawah pentakrifan saya, ataupun, saya berkata-kata tentang perkara yang saya jahili.
Justeru, pentingnya untuk perempuan bercakap, dan diberikan suara. Namun bagaimana pula sekiranya, dan sekiranya, zaman tidak mengizinkan perempuan untuk berkata-kata bagi pihak dirinya, dan perempuan sendiri tidak mengetahui bahawa dirinya perlu berkata-kata bagi dirinya sendiri untuk difahami? Di sinilah kita mengetahui pentingnya kewujudan intelegensia yang bekerja di luar daripada binari ‘perempuan’ dan ‘bukan-perempuan’, untuk bercakap bagi pihak margin –dalam kes ini, perempuan-, dengan berhati-hati tidak menguniversalkan definisinya berkenaan perempuan, dan mengajar perempuan untuk bicara bagi pihak dirinya sendiri.
Saya kira, inilah usaha yang cuba dilaksanakan Ibn Rusyd, seorang ulama nan filsuf Muslim kurun 12M, bilamana beliau berbicara mengenai perempuan.
***
Ibn Rusyd hidup di zaman transisi dinasti AlMurabitun (Almoravid) kepada AlMuwahhidun (Almohad), dan sendiri telah terlibat secara langsung dengan pergulatan politiknya ; di mana beliau dilantik sebagai Qadhi Agung AlMuwahhidun, lalu dipecat dan dibuang negeri sebagai mangsa perebutan khilafah. Kedua-dua situasi ini menjelaskan kepada kita, betapa dekatnya Ibn Rusyd dengan rakyat, selaku Qadhi Agung yang menyelesaikan perselisihan rakyat, dan selaku buangan politik yang hidup tidak lagi di kota-kota agung dan gedung-gedung indah, tapi hidup bersama dengan yahudi (masyarakat kelas kedua) di Lucena. Kelebihan ada bersama beliau saat beliau menceritakan dan memerhatikan kondisi semasanya, ufuk fikirannya lebih luas berkat pengalamannya hidup sebagai penguasa, dan sebagai margin.
Pun begitu. Beliau menyimpulkan pendapat umumnya berkenaan perempuan melalui dua cara, sebagai taktiknya mungkin, untuk berbicara tanpa terikat dengan binari ‘perempuan’-‘bukan-perempuan’, dan menjelaskan kepada pembacanya bahawa beliau sedang mengkaji perempuan sebagai intelegensia. Dua cara itu ialah ;
1. Penegasan bahawa perempuan itu saudara semanusia lelaki.
2. Mengkritik penindasan kepada perempuan yang berlaku dalam masyarakat Andalus pada zamannya, kurun 12 M.
Kedua-dua poin ini dibincangkan Ibn Rusyd di dalam bukunya AdDharuri fi asSiyasah, ringkasan dan nota syarahan beliau akan Republik Plato. (Saya telah membahaskan wacana ini dalam persidangan yang tersebut, namun, selaku kesinambungan makalah ini, maka saya garap semula sebilangan idea-idea ini dengan merujuk karya beliau yang tersebut dan membawakan terjemahan teksnya.)
Di dalam buku ini, beliau mengkritik pendapat umum masyarakatnya Andalus ketika itu, yang melihat perempuan itu memiskinkan masyarakat, dan pada masa yang sama, tidak membenarkan perempuan bekerja. Kata beliau, “Dari kerana wanita-wanita di bandar-bandar ini tidak tersiap untuk mencapai kemuliaan manusiawi, maka yang terjadi pada kebanyakan mereka, ialah mereka itu mirip semak samun. Begitu juga, kerana mereka ini merupakan beban yang berat bagi lelaki, mereka ini menjadi sebab kepada kemiskinan bandar-bandar ini.
Meskipun bilangan mereka ini berkali ganda berbanding lelaki. Sesungguhnya mereka tidak melaksanakan pekerjaan-pekerjaan yang menjadi kemestian. Mereka hanya ditanggungkan dengan kerja-kerja paling sedikit, seperti kerja menenun benang, tatkala bekeperluan kepada harta untuk berbelanja. Ini semuanya jelas dengan sendirinya.”
Begitu juga, beliau menekankan isu ‘kehilangan’ atau ‘keghaiban’ perempuan dalam ruang publik masyarakat, kerana adat kebiasaan yang ‘mendiamkan’ dan menghalang perempuan daripada mencapai kesempurnaan manusiawinya. Kata beliau, “Sesungguhnya kemampuan para wanita telah terhapus di bandar-bandar ini, kerana mereka hanya dijadikan sebagai penyambung zuriat, pengurus para suami, melahirkan anak, menyusukan dan mengasuh, tanpa lainnya. Demikian itu menghalang pekerjaan-pekerjaan yang lain buat mereka.”
Tidak cukup dengan mengkritik sahaja, beliau turut memberikan penegasan metafizik bahawa perempuan itu sama seperti lelaki, berasal daripada jiwa (nafs) yang satu dan sama-sama berakal, katanya, “Sesungguhnya wanita, daripada satu sisi, mereka dan lelaki merupakan daripada jenis yang satu, pada kemuncak kemanusiaan (yang berakal). Maka mereka (wanita), secara pastinya (dharuri/tidak dapat disangkal), akan berkongsi dengan mereka (lelaki pula) padanya, yakni pada pekerjaan-pekerjaan kemanusiaan itu, meskipun mereka (wanita) ini berbeza daripada mereka (lelaki) pada beberapa keadaan….”
Beliau pada masa yang sama mengiktiraf bolehnya wujud Pemimpin dan Filsuf daripada kalangan perempuan. Katanya, “Seumpama inilah, apa yang didapati daripada sebahagian wanita itu, kebijaksanaan dan persiapan yang baik (untuk ilmu). Maka tak mustahil, sekiranya terdapat daripada kalangan mereka ini Hakimat (ahli falsafah wanita) dan Sohibat Riyasah (pemimpin).”
Kenyataan-kenyataan ini sekiranya digabung dan dihayati ideanya, akan didapati bahawa beliau terlalu kehadapan melangkaui zamannya. Feudal bukanlah tempat di mana wanita boleh diangkat, sepertimana yang diharapkan Ibn Rusyd. Ketidakpraktikan Idea Ibn Rusyd pada zamannya zaman feudal itu, tidak mengurangkan sumbangan ilmiah Ibn Rusyd ini. Bahkan kita amat berbangga, bagaimana Ibn Rusyd seorang muslim, alim nan filsuf, di kurun 12M sudah berbicara untuk perempuan dan tentang hak-hak perempuan yang di’diam’kan, dan membuat kita merasa terpanggil untuk mengemukakan wacananya ini di zaman kini dan menyambung silsilah perjuangan beliau.
***
Sejauhmana perempuan zaman kita berbeza dengan perempuan zaman Ibn Rusyd? Persoalan ini menerpa dan membawa saya jauh termenung. Adakah anak-anak saya nanti akan menerima nasib yang sama, gara-gara memilih (tidak diajar) untuk tidak bicara tentang diri mereka sendiri? Sampai bilakah mereka perlu memperjuangkan hak asasi wanita, dan mengasingkannya daripada hak asasi manusia?
Kewujudan Ibn Rusyd sebagai tokoh intelegensia, saya kira mustahak sekali untuk dikeutarakan.
Agar kita menyedari, bahawa kita bukanlah terlalu baru dalam usaha kita ini, dan kita tidak keseorangan dalam perjalanan, kerana Ibn Rusyd pernah ada bersama kita, melalui idea dan ketajaman fikirannya serta kepeduliannya yang substantif akan perempuan, dan kini, akan kekal bersama dengan kita, sampai bila-bila.
Segala puji hanyalah bagi Allah, yang telah menciptakan manusia sama, semahuNya Dia.[]
*Tulisan ini merupakan sedikit retrospeksi kepada tinjauan awal yang telah dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Pengajian Kemanusiaan ke-2 di Malaysia, 2019 lalu.