Persoalan seterusnya, apakah ada ulama perempuan? Bukankah ulama itu hanya lelaki? Dari mana asal usulnya ulama perempuan itu? Dan persoalan sejenisnya. Tetapi, sebelum itu, kita perlu ketahui dahulu apa itu ulama?
Secara mudah, dalam Islam Ulama itu adalah orang-orang yang bijak pandai. Disebabkan bahasa Arab mempunyai ‘dikotomis’ dan gender, maka, lelaki dikenali sebagai Alim, dan perempuan sebagai Alima.
Dalam sejarah Islam, Ulama klasik, mereka bijak pandai dari pelbagai genap sisi ilmu. Tidak menghairankan, timbulnya Ulama yang mahir dan malahan menjadi pekerjaan mereka seharian, dari kedoktoran, music, sains, teknologi, falsafah, mistik dan sebagainya. Fakta sejarah ini tidak dapat dinafikan.
Walaupun fakta sejarah menunjukkan sebegitu, adanya, contohnya, Ibn SIna, bukan saja seorang ahli dalam kedoktoran, malahan dalam falsafah dan tasawwuf, Ibn Rushd juga bukan saja seorang alim fiqh, malahan seorang yang alim falsafah, Ibn Khaldun juga seorang pelopor ilmu kemasyarakatan modern, Al Farabi dengan music, Al Jahiz dengan ilmu haiwan, dan banyak lagi, tetapi ulama juga berbahas perihal klasifikasi ilmu, atau martabat ilmu.
Setiap ulama mempunyai kelas-kelas dan martabat-martabat mereke tersendiri tentang keilmuan. Pun begitu bukan di sini tempat untuk menerangkan itu, elok dibaca sebagai pemula buku-buku seperti Osman Bakar berjudul Classification of Knowledge in Islam, Pengenalan Doktrin Kosmologi Islam oleh Seyyed Hossein Nasr, Kita Dengan Islam: Tumbuh Tiada Berbuah oleh Syed Hussein Alatas dan lain-lain.
Untuk menjadi ulama atau orang yang bijak pandai, adalah dengan mencari ilmu. Dalam Islam, pencarian ilmu adalah wajib kepada setiap Muslim, sama ada lelaki mahupun perempuan. Oleh kerana wahyu pertama sendiri adalah surah al-Alaq, dengan teks Iqra’ yang sangat mengagumkan.
Menurut Syaikh Dr Abdul Halim Mahmud, seorang Ulama al-Azhar, dalam bukunya al-Quran fi Syahr al-Quran, sewaktu menafsir surah al-Alaq, dia mengatakan bahawa Islam mengangkat budaya Ilmu, bahkan menyatakan bahawa bukan saja Ilmu agama, malahan Ilmu sains jua. Oleh kerana itu, kewajiban ke atas kaum Muslim, lelaki atau perempuan, sama-sama harus menimba ilmu, dan malahan, perempuan sendiri boleh menjadi ulama.
Ulama perempuan wujud bukan baru tetapi ianya wujud sejak zaman Nabi Muhammad saw sendiri, dimasa hidup Nabi Muhammad saw, Ulama perempuan yang mahir hadith, meriwayatkan hadith, dan mengajar ilmu kefahaman agama Islam (fiqh) adalah dari Isteri Nabi seperti Aishah, selain Aishah, Umm Salma, umm ‘Atiyyah, Asma’ bint Abu Bakr, Umm Hani dan Fatima bint Qays juga meriwayatkan hadith.
Dalam al-Quran sendiri, tidak kurang banyak juga disebutkan nama-nama perempuan dengan peranan mereka yang bagus dan ini juga bukti bahawa perempuan diangkat martabatnya, seperti Hawa, Maryam, Hannah ibu kepada Maryam (surah al-Imran ayat 35), Asiyah yang menjaga Nabi Musa, Umm Musa iaitu ibu kepada Nabi Musa, bahkan Umm Musa juga mendapat wahyu atau pesanan suci dari Allah (surah al-Qasas ayat 7) dan ini membuktikan bahawa perempuan juga menerima wahyu, dan juga Ratu Balqis yang dihargai dalam al-Quran.
Bahkan ada buku berjudul Al-Muhaddithat: The Women Scholars in Islam oleh Syaikh Dr Mohammad Akram Nadwi pada tahun 2013, membuktikan bahawa begitu ramai Ulama perempuan yang ahli hadith, mereka memberi sanad dan ijazah kepada murid-muridnya lelaki dan perempuan, mereka ulama perempuan mengembara ke seluruh pelusuk dunia untuk belajar dan menimba Ilmu.
Pada tahun 1994, Syaikh Prof Dr Khaled Abou El Fadl, telah mengadakan kelas tentang sejarah Faqih atau ahli Hukum Islam pada tahun abad ke 13-14 selama 8 jam lebih kurang, bayangkan hanya pada abad ke 13-14 pun sudah begitu ramai Ulama perempuan. Ramai juga yang kurang tahu bahawa salah seorang guru kepada Imam Syafie adalah seorang Ulama Perempuan bernama Sayyidah Nafisah binti Hasan.
Menurut al-Tabari juga, perempuan boleh menjadi Mufti disetiap segi hukum (Mohammad Fadel, Two Women, One Man: Knowledge, Power, and Gender in Medieval Sunni Legal Thought, International Journal of Middle East Studies, 1997)
Bukti wujudnya ulama perempuan memang banyak, hanya kerana budaya patriarki yang menebal, maka, karya dan penglibatan dari ulama perempuan tertutup dan terpinggir.
Tidak menghairankan jika dimasa ini, Ulama Perempuan juga mendapat tentangan yang sama dari kesan budaya patriarki. Bahkan tidak kurang suara-suara jahat dari kesan budaya patriarki yang sampai melampau menyesatkan dan takfir kepada mereka, oleh kerana, mereka yang kurang mengetahui akan sejarah Ulama Perempuan, walaupun si tukang sesatkan dan kafirkan itu tidaklah mempunyai ilmu pengetahuan yang bagus, tinggi, tidak ada disiplin ilmu, hanya kerana pandai bercakap dan mempunyai kuasa, maka, diselewengkan dan disalahguna kuasa itu untuk mendiskriminasikan dan memulaukan suara Ulama Perempuan. (bersambung)